Γιατί η γυμναστική βοηθάει τις φλέβες μας.

Η ένταξη της σωματικής άσκησης στην καθημερινότητα μας συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση της σωματικής και πνευματικής υγείας και ευεξίας μας.

Ωφελεί όμως, η συστηματική γυμναστική – και εν γένει η αθλητική δραστηριότητα – τα άτομα που έχουν ευρυαγγείες ή και κιρσούς στα πόδια τους;

Δείτε παρακάτω όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για τη σωματική άσκηση και την κατάλληλη προπόνηση σε περιπτώσεις ασθενών με φλεβικές παθήσεις.

Πώς βοηθάει η γυμναστική τις φλέβες μας;

Η σωματική άσκηση με την βοήθεια της έντονης καρδιακής λειτουργίας και κυρίως των πολλαπλών και συνεχών μυικών συσπάσεων, βελτιώνει την φλεβική αιματική ροή, βοηθώντας τη φλεβική κυκλοφορία και αποτρέποντας την παλινδρόμηση του αίματος.

Η γυμναστική είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη, όταν δραστηριοποιεί τους μύες της γαστροκνημίας και των μηρών, καθώς η φλεβική νόσος εμφανίζεται στα κάτω άκρα των ασθενών.

Πέρα από την ευεργετική δράση στη ροή του φλεβικού αίματος, η εκγύμναση του σώματος προλαμβάνει τις φλεβικές παθήσεις και επιβραδύνει την εμφάνισή τους στα άτομα που έχουν την προδιάθεση να εμφανίσουν φλεβικά προβλήματα λόγω κληρονομικότητας.

Ακόμη, η γυμναστική περιορίζει τους παράγοντες που ευνοούν την εμφάνιση ευρυαγγειών και κιρσών, όπως είναι η παχυσαρκία και ο καθιστικός τρόπος ζωής, ενώ ανακουφίζει και από τα συμπτώματα που συχνά συνοδεύουν την φλεβική νόσο.

Παρότι στη συνηθισμένη τους μορφή οι ευρυαγγείες και οι κιρσοί – τα δύο πρώτα στάδια της φλεβικής νόσου – δεν θεωρούνται επικίνδυνοι, αν δεν θεραπευτούν έγκαιρα, είναι πιθανό να εξελιχθούν και να προκαλέσουν επιπλοκές.

Όσο οι κιρσοί μένουν αθεράπευτοι, αυξάνονται οι πιθανότητες να προκληθεί χρόνια φλεβική ανεπάρκεια, δηλαδή χρόνιο οίδημα στα πόδια, δερματικές αλλοιώσεις κοντά στους αστραγάλους (π.χ. υπέρχρωση) ακόμη και θρομβώσεις.

Γι αυτόν τον λόγο συστήνεται σε όσους έχουν εμφανίσει ευρυαγγείες και κιρσούς στα πόδια τους ή έχουν κληρονομική προδιάθεση, να επισκεφτούν έναν ιατρό ειδικό στις φλεβικές παθήσεις, για να εξεταστούν με ειδικά μηχανήματα και εφόσον χρειαστεί, να λάβουν εξειδικευμένες συμβουλές πρόληψης και θεραπείας.

Ποια είδη γυμναστικής βοηθούν τη φλεβική κυκλοφορία;

Ο ιατρός σας είναι σε θέση να σας προτείνει τα είδη σωματικής άσκησης που θα σας βοηθήσουν, ανάλογα με τη διάγνωση που έχει κάνει και την κατάσταση της φλεβικής σας υγείας.

Γενική αρχή είναι ότι, κατά την διάρκεια της ημέρας η συχνή κίνηση, έστω και για πολύ μικρά χρονικά διαστήματα, βοηθά τις φλέβες μας και το σώμα μας, περισσότερο απ’ ότι φανταζόμαστε. Να παρκάρουμε το αυτοκίνητο πιο μακριά, να κατεβούμε από το μετρό στη προηγούμενη στάση, να πάμε εμείς στο γραφείο ενός συναδέλφου ή να πάμε εμείς να πάρουμε τον καφέ μας. Η συχνή χρήση της σκάλας επίσης είναι εξαιρετικά ωφέλιμη εφόσον δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα με τις αρθρώσεις μας.

Τα είδη γυμναστικής που προτείνονται συχνά σε ασθενείς με φλεβική νόσο συγκεντρώνουν τα οφέλη της επαρκούς εκγύμνασης χωρίς να «απαιτούν» να ασκείται υπέρμετρη πίεση στα κάτω άκρα.

Έτσι, τα άτομα που πάσχουν από φλεβικές παθήσεις συστήνεται να γυμνάζονται με: ποδηλασία, κολύμβηση και ζωηρό περπάτημα. Κάθε γυμναστική εδάφους βέβαια είναι επίσης πολύ ωφέλιμη, όπως Pilates και Yoga και μπορεί να γίνει και με μάθημα online.

Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να αποφεύγονται είδη γυμναστικής που επιβαρύνουν την υγεία των φλεβών. Αφορά τις ασκήσεις υψηλής έντασης, όπως είναι το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων ή η άρση βαρών σε όρθια θέση (τα ελαφρά βάρη σε πολλές επαναλήψεις δεν ενοχλούν).

Οι ασθενείς καλό είναι επίσης να αποφεύγουν την άσκηση κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο ή πάνω σε πολύ ζεστή άμμο, καθώς η ηλιακή ακτινοβολία και το ζεστό περιβάλλον ενοχλούν το φλεβικό σύστημα στα κάτω άκρα.

Αμέσως μετά το τέλος της προπόνησης αποφύγετε την σάουνα και το χαμάμ, φροντίστε ώστε να κάνετε ντους με χλιαρό ή ζεστό νερό – όχι καυτό – και μετά να τοποθετήσετε τα πόδια σας σε ανάρροπη θέση προκειμένου να βελτιώσετε περισσότερο τη φλεβική κυκλοφορία.

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την φλεβική υγεία των ποδιών σας  κλείστε ραντεβού με τον Δρ. Βαλσάμη.