Μέτρα Πρόληψης και Βελτίωσης του Φλεβικού Συστήματος

Τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με το φλεβικό σύστημα των κάτω άκρων είναι αρκετά συχνά.

Περίπου 1 στους 4 ανθρώπους των ανεπτυγμένων χωρών της Δύσης παρουσιάζουν φλεβικες παθησεις κατά τη διάρκεια της ζωής τους (κιρσοί, ευρυαγγειες).

Οι περισσότεροι ασθενείς απευθύνονται σε ειδικό γιατρό αναζητώντας θεραπεία για αισθητικούς λόγους εξαιτίας των ευρυαγγειών και των κιρσών ή και για να ανακουφιστούν από τα ενοχλητικά συμπτώματα που τους προκαλούνται στα πόδια.

Μέτρα για την πρόληψη και τη βελτίωση των ευρυαγγειών και κιρσών

Τοποθετήστε τα πόδια σας σε ανάρροπη θέση

Αν πάσχετε από φλεβική νόσο είναι σημαντικό να ξεκουράζετε τα πόδια σας, τοποθετώντας τα σε υψηλότερο σημείο από τους γοφούς σας, όσο το δυνατόν συχνότερα.

Σε περίπτωση που η εργασία σας απαιτεί πολύωρη ορθοστασία, φροντίστε να περπατάτε για 5 λεπτά κάθε 30 με 40 λεπτά ακίνητης όρθιας στάσης προκειμένου να διατηρείτε την πίεση στις φλέβες σε χαμηλά επίπεδα.

Αν η επαγγελματική σας απασχόληση απαιτεί να δουλεύετε πολλές ώρες σε καθιστή στάση, χρειάζεται να κάνετε διάλειμμα κάθε 30 με 40 λεπτά για να περπατάτε για 5 λεπτά έστω και μέσα στον εργασιακό σας χώρο.

Μπορείτε να το κάνετε αυτό, όταν μιλάτε για ένα θέμα στο κινητό σας τηλέφωνο, ώστε να μην χάνετε πολύτιμο χρόνο από την εργασία σας.

Για λόγους πρόληψης των φλεβικών παθήσεων συνιστάται να χρησιμοποιείτε υποπόδιο στο γραφείο σας.

Κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου σας, εφόσον κάθεστε σε καρέκλα ή σε καναπέ, προτιμότερο είναι να τοποθετείτε τα πόδια σας σε σκαμπό απέναντί σας, από το να ακουμπούν τα πέλματά σας στο πάτωμα.

Πολύ ευεργετικό είναι επίσης, κατά τη διάρκεια του ύπνου, να τοποθετείτε μαξιλάρια στα πόδια σας για να εξασφαλίσετε ότι θα βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο από τους γοφούς σας.

Πείτε «ναι» στις αθλητικές δραστηριότητες

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής που αναγκάζει τους ανθρώπους σε πολύωρη ακινησία είτε σε καθιστή είτε σε όρθια στάση, είναι ένας από τους λόγους που έχουν παρουσιάσει αύξηση τα φλεβικά προβλήματα τις τελευταίες δεκαετίες.

Η συστηματική άσκηση βοηθάει στη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος στις φλέβες των κάτω άκρων, γι αυτό όσοι επιθυμούν να συμμετέχουν ενεργά στη πρόληψη των φλεβικών παθήσεων, ή να επιβραδύνουν την εξέλιξή τους, χρειάζεται να αθλούνται.

Οι πιο αποτελεσματικές ασκήσεις για τα φλεβικά προβλήματα των κάτω άκρων είναι εκείνες που γυμνάζουν τους μυς της κνήμης.

Η ποδηλασία και η κολύμβηση είναι οι αθλητικές δραστηριότητες που προτείνονται ανεπιφύλακτα αλλά και το κανονικό ή ζωηρό περπάτημα βοηθάει στη βελτίωση των φλεβικών παθήσεων.

Βρείτε τρόπο να περπατάτε ή να ανεβαίνετε σκάλες στο καθημερινό σας πρόγραμμα αν δεν έχετε χρόνο να γυμναστείτε.

Βγείτε από το μετρό, ή το λεωφορείο μια στάση νωρίτερα.

Παρκάρετε το αυτοκίνητό σας λίγο μακρύτερα.

Αν η καθημερινότητα κάποιου ασθενή δεν του αφήνει χρονικά περιθώρια για άσκηση, το πιο απλό που μπορεί να κάνει είναι να σηκώνεται στις μύτες των δακτύλων των ποδιών του αρκετές φορές την ημέρα.

Φορέστε ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης

Ιατρικές μελέτες που αφορούν τις φλεβικες παθησεις έχουν δείξει ότι η συστηματική και καθημερινή εφαρμογή εξωτερικής συμπίεσης με μορφή ελαστικών καλτσών βελτιώνει τα συμπτώματα της φλεβικής νόσου στα κάτω άκρα, βελτιώνει τη φλεβική ανεπάρκεια και πιθανόν να επιβραδύνει την εξέλιξη της φλεβικής νόσου.

Συνδράμει δε, με πολύ αποτελεσματικό τρόπο στη μείωση του οιδήματος των ποδιών, όταν αυτό έχει φλεβική ή λεμφική αιτία.

Οι ελαστικές κάλτσες διαβαθμισμένης συμπίεσης αποτελούν τον καλύτερο τρόπο για την εφαρμογή εξωτερικής πίεσης στα κάτω άκρα των ασθενών.

Ασκούν πίεση στα πόδια, πιο ισχυρή στην περιοχή των αστραγάλων, λιγότερη στις κνήμες και ακόμη λιγότερη στους μηρούς.

Με τον τρόπο αυτό βοηθιέται και επιταχύνεται η κυκλοφορία στις επιφανειακές και κυρίως στις βαθειές φλέβες χαμηλά στα πόδια.

Η επιλογή του καταλληλότερου είδους καλτσών για τα φλεβικά προβλήματα είναι απαραίτητο να γίνεται από κοινού με τον ασθενή και τον φλεβολόγο που επιμελείται της θεραπείας, ώστε να επιτυγχάνεται το καλύτερο δυνατό θεραπευτικό αποτέλεσμα χωρίς να υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής του ασθενούς.

Οι κάλτσες μέχρι κάτω από το γόνατο είναι αρκετές για την αντιμετώπιση σχεδόν όλων των φλεβικών προβλημάτων, μπορείτε όμως να φορέσετε και κάλτσες ριζομηρίου, μέχρι ψηλά τον μηρό, ή καλσόν.

Μπορείτε να διαλέξετε αν θα έχετε τα δάκτυλα ανοικτά ή κλειστά και να επιλέξετε με την βοήθεια του ιατρού σας τον βαθμό της συμπίεσης, δηλαδή το πόσο σφιχτές θα είναι.

Καλό είναι να ξεκινήσετε από τον πρώτο βαθμό συμπίεσης και κατόπιν, αφού τις συνηθίσετε, να αγοράσετε ισχυρότερες.

Οι ελαστικές κάλτσες χρειάζεται να φοριούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας και όχι στον ύπνο, εκτός αν ο φλεβολόγος σας κρίνει ότι είναι απαραίτητες και στον ύπνο, όπως μετά εν τω βάθει θρόμβωση, η μετά από τη διενέργεια επέμβασης.